-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16150 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

1- چرا حتما بايد غسل كرد ؟
جواب قرآن كريم درسوره مائده مي فرمايند : { يا ايها الذين آمنوا اذا قمتم الي الصلوه فاغسلوا وجوهكم و ان كنتم جنبا فاطهروا ... } ( 1)
ترجمه :« اي كسيكه ايمان آورده ايد هنگاميكه بنماز مي ايستيد وضو بگيريد و اگر جنب باشيد خود را بشوييد و غسل كنيد و اگر مريض بوديد و يا آب براي غسل و وضو نداشتيد با خاك پاك تيمم كنيد.»
در اين آيه بحث پاكسازي جسم و جان مطرح است ابتدا به افراد مؤمن ميفرمايد: براي نماز كه طهارت روح است بايد ابتدا طهارت جسم باشد و آن وضو است كه دستور وضوء داده شده است و سپس به توضيح غسل پرداخته و ميفرمايد: اگر جنب باشيد غسل كنيد و روشن است كه مراد ا زجمله « فاطهروا» شستن تمام بدن است زيرا اگر شستن عضو خاصي بود لازم بود كه نام آن برده شود ( همانگونه كه در وضوء وتيمم گفته شده است) پس هنگاميكه آيه شريفه ميفرمايد: خود را شستشو دهيد مفهومش شستن تمام بدن است . و اين سوال مطرح است كه چرا به هنگام جنب شدن بايد تمام بدن را بشويد درحاليكه فقط عضو معيني آلوده ميگردد ؟ و آيا ميان بول كردن و خارج شدن مني تفاوتي هست ؟ جواب اينكه خارج شدن مني از انسان يك عمل موضعي نيست مانند بول و ساير زوائد به دليل آنكه اثر آن در تمام بدن آشكار ميگردد و تمام سلولهاي تن بدنبال خروج آن در يك حالت سستي مخصوص فرو ميروند و اين خود نشانه تأثير آن روي تما م اجزاء بدن است و طبق تحقيقات دانشمندان در بدن انسان د و سلسله اعصاب نباتي وجود دارد . كه تمام فعاليتهاي بدن را كنترل ميكند.
1- اعصاب سمپاتيك.
2- اعصاب پارا سمپاتيك .
اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در تمام دستگاهها و جهازات داخلي و خارجي گسترده اند , وظيفه اعصاب سمپاتيك « تند كردن» و به فعاليت وداشتن دستگاههاي مختلف بدن است وظيفه اعصاب پارا سمپاتيك «كند كردن » فعاليت آنهاست در واقع يكي نقش گاز اتومبيل و ديگري نقش ترمز را دارد و از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباتي دستگاههاي بدن بطور متعادل كار ميكنند گاهي جرياناتي در بدن رخ مي دهد .كه اين تعادل بهم مي خورد از جمله اين جريانها مسئله « ارگاسم» لذت جنسي است كه معمولا مقارن خروج مني صورت ميگرد در اين موقع سلسله اعصاب پارا سمپاتيك بر اعصاب سمپاتيك پيشي ميگرد و تعادل بشكل منفي بهم مي خورد اين موضوع ثابت شده كه از جمله اموري كه مي تواند اعصاب سمپاتيك را بكار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمين نمايد آب است كه بايد به تمام بدن برسد و از آنجا كه تأثير «ارگاسم» روي تمام اعضاي بدن بطور محسوس ديده ميشود و تعادل اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم مي خورد دستور داده شده استكه بعد از آميزش جنسي يا خروج مني تمام بدن با آب شستشو شود و در پرتو حيات بخش آن تعادل كامل در ميان اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن بر قرار گردد . البته بايد توجه كرد كه فايد غسل منحصر باين مطلب نيست بلكه غسل كردن علاوه براين يكنوع عبادت و پرستش نيز مي باشد . كه اثرات اخلاقي آن قابل انكار نيست و به همين دليل اگر بدن را بدون نيت غسل و بدون قصد غربت و فرمان خدا بشوئيد غسل صحيح نيست درحقيقت به هنگام مني خارج شدن و آميزش جنسي هم روح متأثر ميشود و هم جسم , روح بسوي شهوات مادي كشيده شده و جسم بسوي سستي و ركود , غسل جنابت كه هم شستشوي جسم است و هم به علت اينكه به قصد قربت انجام مي يابد و اطاعت از دستورات متعاليه اسلامي است شستشوي جان است اثر دوگانه اي كه در آن واحد روي جسم و روح ميگذارد تا روح را بسوي خدا و معنويت سوق دهد و جسم را بسوي پاكي و نشاط و فعاليت و فلسفه ديگران نظافت و بهداشت و پاك نگه داشتن بدن است , زيرا بسيارند كسانيكه از نظافت خود غافل ميشوند ولي اين حكم اسلامي آنها را وادار ميكند كه در فواصل مختلفي خود را ستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند. در پايان آيه كريمه در سوره مائده براي اينكه روشن شود هيچگاه سختگيري در دستورهاي گذشته در كار نبوده بلكه همه آنها به خاطر مصالح قابل توجه تشريع شده است ميفرمايد : { خداوند نمي خواهد شما را به زحمت بيافكند بلكه مي خواهد شما را پاكيزه سازد و نعمت خود را بر شما تمام كند تا سپاسي نعمت هاي او را بگوئيد. ( 2)
موفق باشيد.
مطالعه كتب ذيل خالي از لطف نيست.
1- تفسير نمونه يا اليمزان.
2- فرياد گر توحيد , زندگي حضرت آيه الله بهجت
3- توبه زيبا ترين پوزش است , محمد حسين جعفري
4- در محضر لاهوتيان , زندگي عارف و سالك طريقت , جعفر مجتهدي
5- پژوهش دقيق در زندگي امام علي ابن موسي الرضا « عليه السلام » , سيد محمد صالحي
6- كرامات رضويه ,علي اكبر مروج
7- داروهاي معنوي , ابراهيم حامد زرين .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.